سرمایه‌گذاری 110 میلیون دلاری هیوندایی و کیا در استارتاپ

سرمایه‌گذاری 110 میلیون دلاری هیوندای و کیا در استارتاپ «Arrival»

استارتاپ بریتانیایی arrival

غول‌های خودروسازی کره‌ای هیوندای و کیا به تازگی 110 میلیون دلار در یک استارتاپ بریتانیایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این سرمایه‌گذاری باعث می‌شود استارتاپ «Arrival» به یکی از باارزش‌ترین استارتاپ‌های بریتانیا تبدیل شود و ارزش آن به حدود 3.4 میلیارد دلار برسد. طبق تحقیقات موسسه «CB»، تنها 5 استارتاپ با ارزش بالاتر از استارتاپ Arrival در بریتانیا وجود دارند.با اینکه استارتاپ arrival بیش از 800 کارمند در 5 کشور دنیا از جمله روسیه، آلمان و آمریکا دارد، اما تا به امروز در خصوص فعالیت‌هایش با محدودیت روبرو بوده است.

ایده این استارتاپ این است که خودروهای الکتریکی را با هزینه‌های مشابه خودروهای سوخت فسیلی تولید کند. این کار با احداث کارخانه‌های کوچک (میکروفکتوری) در نزدیکی شهرهای بزرگ و تولید محصولات انجام می‌گیرد. برای مثال اسکیت‌برد ماژولار این شرکت امکان نصب تجهیزات مختلف روی این وسیله را می‌دهد و نمونه‌های آزمایشی آن حالا توسط شرکت‌های پستی بزرگ دنیا از جمله DHL، UPS و Royal Mail استفاده می‌شوند.مدیر بخش نوآوری هیوندایی در بیانیه این شرکت گفته که این سرمایه‌گذری بخشی از استراتژی نوآوری است که شرکت هیوندایی و کیا دنبال می‌کنند. گفته می‌شود هیوندایی به نبال سرمایه‌گذاری 35 میلیارد دلاری در بخش خودورهای هوشمند الکتریکی و خودران است.

سال گذشته هیوندایی از تعهد 35 میلیارد دلاری این شرکت در توسعه تکنولوژی خودروهای الکتریکی و خودروان خبر داد. در راستای همین برنامه، شرکت قصد دارد تا 5 سال آینده 23 خودروی الکتریکی را معرفی کند. هفته گذشته نیز این شرکت با همکاری اوبر از طرح مفهومی تاکسی‌های پرنده در نمایشگاه CES 2020 لاس وگاس رونمایی کرد.

توشیبا از دنیای لپتاپ‌ها خداحافظی کرد

توشیبا از دنیای لپتاپ‌ها خداحافظی کرد

خداحافظی توشیبا از دنیای لپتاپ‌ها

سال ۱۹۸۵ توشیبا اولین کامپیوتر لپتاپ را با نام T۱۱۰۰ وارد بازار کرد. اما حالا پس از گذشت چند دهه از نقش مهم این شرکت در دنیای لپتاپ‌ها، این شرکت قصد دارد به طور کامل از این حوزه خارج شود و در حوزه‌های دیگری فعالیت کند.

در سال ۲۰۱۸، توشیا ۸۰.۱ درصد از سهام بخش کامپیوترهای شخصی خود را به شرکت شارپ فروخت. شرکت شارپ که حالا یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی فاکسکان (Foxconn) محسوب می‌شود، با استفاده از این سهم بزرگ دوباره وارد صنعت کامپیوترهای شخصی شد. همچنین شرکت شارپ پس از به دست آوردن این سهم بزرگ از توشیبا، محصولات و امتیازات خریده شده از توشیبا را تحت برند Dynabook عرضه کرد.

خداحافظی توشیبا از دنیای لپتاپ‌ها

حال پس از گذشت دو سال از این ماجرا، توشیبا تصمیم گرفته ۱۹.۹ درصد سهم باقی مانده از Dynabook را به شارپ بفروشد که این اقدام بخشی از بندهای قرارداد این دو شرکت در سال ۲۰۱۸ نیز بوده است. توشیبا اعلام کرد که با این اقدام شرکت شارپ صاحب کل سهام برند dynabook خواهد شد.

خروج توشیبا از صنعت لپتاپ‌ها در سال ۲۰۱۸، بخشی از اولین تغییرات ساختاری شرکت بود چرا که توشیبا طی سال‌های اخیر نتوانسته بود رقابت خوبی با دیگر بازیگران قدرتمند این بازار داشته باشد. از طرفی هم این شرکت طی سال‌های اخیر با بحران‌های حسابرسی بزرگ و در نتیجه کاهش سرمایه نیز مواجه شده بود.

رفع فیلتر توییتر

وزارت ارتباطات خواستار رفع فیلتر توییتر شد

وزارت ارتباطات خواستار رفع فیلتر توییتر شد

محمد جواد آذری جهرمی  از درخواست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رفع فیلتر توییتر خبر داد و گفت این موضوع جزو حوزه‌هایی است که مربوط به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است اما تاکنون در دستور کار قرار نگرفته است.

موضوع رفع فیلترینگ شبکه اجتماعی توییتر سالهاست مورد بحث قرار گرفته اما هر مرتبه با مخالفات مسئولان مواجه شده است. با اینکه وزیر ارتباطات همواره مخالف فیلترینگ و خواستار رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر بوده، اما تلاش‌های او در این زمینه هیچ‌گاه با موفقیت همراه نبوده است.تصمیم‌گیری درباره فیلتر یا رفع فیلتر یک شبکه اجتماعی یا انواع دیگر اپلیکیشن‌ها در حیطه اختیارات شورای عالی فضای مجازی و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این جلسات حق رای دارد اما به‌تنهایی تصمیم‌گیرنده نیست. با وجود این، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از همان ابتدای وزارت خود، وعده‌هایی برای رفع فیلتر این شبکه اجتماعی داده بود.البته وعده رفع فیلتر توییتر به وزارت ارتباطات محدود نیست و به همین دلیل حتی در سال ۱۳۹۷، اعلام شد با توجه به افزایش تقاضای عمومی و جامعه رسانه‌ای کشور برای رفع فیلتر توییتر و فعالیت جوانان و رسانه‌ها در این فضا، نامه‌ای با تایید و امضای هشت تن از اعضای کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (شش نفر از اعضای دولت و دو نفر از نمایندگان مجلس) برای دادستان کل کشور مبنی بر طرح این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و رفع فیلتر توییتر ارسال شد.

هرچند پس از آن مطرح شد فیلترینگ توییتر که با رای دادگاه صورت گرفته است و قابل طرح در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیست و درخواست برای رفع فیلتر توییتر منتفی شده و دیگر قابل طرح نیست و حتی معاون دادستانی کشور اعلام کرد، درخواست وزیر ارتباطات دائر بر طرح موضوع رفع فیلتر توئیتر در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درخواستی غیرقانونی و خلاف مبانی حقوقی است.

 

ورود ۲۰ شرکت دانش بنیان و استارتاپی به بورس تا پایان سال

ورود ۲۰ شرکت دانش بنیان و استارتاپی به بورس تا پایان سال

ورود ۲۰ شرکت دانش بنیان و استارت آپی به تابلوی بورس تا پایان سال

به گفته دستیار ویژه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال حاضر شرکت دانش بنیان استارتاپی در بورس فعالیت می‌کنند و تا پایان سال هم قرار است ۲۰ شرکت و استارتاپ جدید وارد تابلوی بورس شوند.

دستیار ویژه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: تابلوهای بورس یک محل تأمین مالی خوب برای شرکتهای دانش بنیان محسوب می‌شود و می‌تواند تحولی را در کشور و در اقتصاد دانش بنیان ایجاد کند.

دلیری افزود: با توجه به اینکه رشد شرکتهای دانش بنیان بالاست و می‌توانند رشد سرمایه مؤثری داشته باشند؛ از این رو ورود آنها به بورس نیز تأثیر بسزایی در رشد شاخص بورس خواهد داشت.

دستیار ویژه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه بعضی از شرکتهای دانش بنیان ۲۲ برابر در بورس رشد پیدا کرده، خاطر نشان کرد: این شرکتها با این رشد زیاد، می‌توانند در کشور تحول آفرین باشند.

وی با تاکید بر اینکه این شرکتها توانایی بالا نگه داشتن شاخص بورس را دارند، گفت: تا پایان سال ۵ شرکت وارد بورس می‌شوند و این به نفع بورس و آینده کشور است؛ اکنون این شرکتها در حال طی مراحل ورود هستند.

با اعتقاد دلیری چشم انداز بورس در کشور با حضور شرکتهای دانش بنیان بهتر می‌شود چرا که در اقتصاد کشور بسیار تأثیر گذار خواهد بود. این شرکتهای دانش بنیان و استارتاپی ۷ درصد بورس ایران را به خود اختصاص داده اند.

دستیار ویژه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان عنوان کرد که ارزش ۳۵ شرکت دانش بنیان در بورس در ابتدای سال ۹۸ برابر با ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده در حالیکه با رشد صورت گرفته در اردیبهشت ۹۹ به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

حل مشکلات مسکن در آمریکا توسط شرکت های IT

بحران مسکن در کالیفرنیا؛ اپل وارد میدان شد

بحران مسکن در کالیفرنیا؛ اپل وارد میدان شد

شرکت اپل اعلام کرد که 400 میلیون دلار را در زمینه ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت در ایالت کالیفرنیا و کمک به افرادی که برای اولین بار اقدام به خرید خانه می‌کنند، اختصاص خواهد داد.

این سرمایه گذاری بخشی از پروژه 2.5 میلیارد دلاری اپل برای مقابله با بحران مسکن در کالیفرنیاست که قرار است در طی چند سال مورد استفاده قرار گیرد. با این 400 میلیون دلار، اپل با مرکز Housing Trust Silicon Valley همکاری خواهد کرد تا بتوانند بیش از 250 مسکن با قیمت مناسب را در این ایالت بنا کنند.

اپل همچنین با مرکز مالی مسکن کالیفرنیا نیز وارد همکاری شده تا وام‌هایی را جهت کمک به افرادی با میزان درآمد کم و متوسط برای خرید خانه در نظر بگیرند. بخش عمده تمرکز این پروژه، روی نظامیان بازنشسته، بی‌خانمان‌ها و افراد دارای معلولیت معطوف خوواهد بود. البته معلمان و آتشنشانان نیز در این طرح قرار دارند و به آن‌ها نیز در تهیه مسکن کمک خواهد شد.

سال گذشته، مایکروسافت و گوگل نیز از تصمیم خود برای کمک و سرمایه گذاری در این حوزه خبر داده بودند. مایکروسافت اعلام کرد که 500 میلیارد دلار را برای مقابله با بحران مسکن در سیاتل اختصاص خواهد داد. گوگل نیز برنامه‌های زیادی را در سر دارد و اعلام کرد که زمین‌هایی به ارزش 750 میلیارد دلار را برای ساخت مسکن در نظر گرفته و حدود 250 میلیون دلار نیز به سازندگان مسکن برای ساخت 5000 خانه ارزان‌قیمت اختصاص خواهد داد.

تغییر ظاهری در منوی استارت ویندوز 10

مایکروسافت خبر داد: تغییر ظاهری در منوی استارت ویندوز 10

مایکروسافت در حال آزمایش استفاده از طراحی جدیدی برای منوی استارت ویندوز 10 است.مایکروسافت به تازگی عرضه نسخه ویندوز 10 اینسایدر پریویو را آغاز کرده که در آن، منوی استارت این پلتفرم با ظاهری جدید عرضه شده است. در این طراحی از پس‌زمینه شفاف برای منوی استارت استفاده شده که در هر دو حالت تم دارک و لایت بکار خواهد رفت. همچنین رنگ پنجره پشتی آیکون برنامه‌ها نیز حذف و از رنگ شفاف‌تری استفاده شده است.

همچنین امکان تغییر رنگ به فریم استارت و کاشی‌های موجود در آن نیز برای کاربران فراهم شده است. برای این کار باید دستور استارت (Start)، تسک‌بار (Taskbar)، اکشن سنتر (Action Center) و در نهایت کالر (Color) را دنبال کنند.ویژگی جدید دیگر در این بروزرسانی، به مرورگر اج مربوط می‌شود که به کاربر این اجازه را می‌دهد تا با زدن کلیدهای Alr+TAB، تمامی‌تب‌های بازشده را در یک پنل مشاهده کنند. علاوه بر این، مایکروسافت تغییراتی را نیز در تنظیمات پیش‌فرض دستگاه‌های دو در یک خود اعلام کرده به نحوی که بعد از جدا کردن کیبورد از نمایشگر، حالت دستگاه به صورت خودکار به تبلت تغییر پیدا می‌کند و قابلیت‌های تاچ نمایشگر نیز ارتقا می‌یابد. در حال حاضر، تغییر به حالت تبلت به صورت خودکار انجام نمی‌شود و کاربر می‌بایست حالت تبلت را انتخاب و تایید کند.

مایکروسافت همچنین یکی از پردرخواست‌ترین ویژگی‌ها را به این بروزرسانی اضافه کرده است و آن چیزی نیست جز حالت نموداری (Graphing Mode) برای اپلیکیشن ماشین حساب. این شرکت در اوایل سال جاری، تست و بررسی این ویژگی را آغاز کرده بود و امیدوار است که تغییر جدید بتواند به دانش‌آموزان در یادگیری بهتر ریاضی و ارتقای یادگیری مفهومی‌آن‌ها کمک کند.

مایکروسافت خبر داد: تغییر ظاهری در منوی استارت ویندوز 10